Valörmotiv i diktaktur Boris.

Så jag hörde att Selma Lagerlöf har blivit bortknuffad av Astrid Lindgren...
Att en författarinna ska utesluta en annan kan ju kännas snopet för Selma, men jag har alltid älskat Astrid Lindgren så mycket mer än Selma Lagerlöf.
Det har nog alla. Jag fullkomligt älskade Pippi på de sju haven och jag kan nog fortfarande stora delar av filmen utantill.
Likadant med Ronja Rövardotter.

Nu har jag faktiskt inte så stor koll på vilka som hamnade på de andra sedlarna men jag tänker härmed framställa en liten lista på vilka jag själv skulle vilja se på våra svenska valörer:

20 kr: Pippi Långstrump

50 kr: Björn Gelotte

100 kr: Carl Michael Bellman

200 kr: Herman Lindqvist

500 kr: Rikard Wolff

1000 kr: Dynamit-Harry


Jag vet inte om jag nämnt det i bloggen tidigare men har sedan flera veckor tillbaka pratat med vänner om att jag ska bli diktator (utan mustach men med hög hatt och spira) om tio år och skapa ett fjärde rike. Inte så där hemskt som det tredje, utan ett mer vänligt rike.
Där ska sedlarna förmodligen ha dessa motiv! Om jag inte kommer på bättre tankar vill säga.

Kommentarer
Postat av: PAUSE

skoj att bli diktator :P verkar bli mer och mer populärt

2011-04-07 @ 10:59:45
URL: http://finest.se/pause

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0