#2: Detta drömde jag om som barn.

Det där med drömmar som barn är ju tolkningsfritt.

Dels finns ju sådana drömmar man drömmer när man sover och sådana drömmer man går och hoppfullt fantiserar ihop i vaket tillstånd.

En dröm som jag drömde som sovande barn och aldrig kommer glömma är den jag drömde en midsommarnatt när jag var kanske 6-7 år.
Jag och min kompis Robin hade varit ute och plockat ihop sju sorters blommor att lägga under våra kuddar, så att vi på så vis skulle kunna få reda på vem vi skulle gifta oss med när vi blev stora.
Jag lade mig med största nyfikenhet den kvällen och drömmen utspelade sig ungefär såhär:

Jag och Robin lekte i skogen. Vi byggde en koja och drog i björkstockar för att få väggar till kojan. Plötsligt dyker en dinosaurie upp och börjar jaga oss!
Vi springer i panik längre och längre in i skogen ända tills vi bägge snubblar på ett nerfallet träd. Vi gömmer oss snabbt bakom det i hopp om att dinosaurien inte skulle hitta oss men likt en hund nosade han sig fram till oss och tog oss till fånga.
Han bar med oss till sitt dinosaurieland där han skulle ha kvar oss för alltid som sina fångar. Både jag och Robin ville hem och jag sade till dinosaurien att jag skulle kunna göra vad som helst för att få komma hem!
Dinosaurien kom då med ett förslag; Robin skulle bli fri om jag gifte mig med dinosaurien.
Jag gick med på det och Robin lovade att när han blev fri skulle han springa hem och hämta våra pappor för de skulle minsann kunna rädda mig!
Dock vaknade jag innan det hann komma så långt, det sista i drömmen vad jag minns, är att jag står i en klänning och tittar på dinosaurien och tycker synd om honom för att han är så stor.


När jag vaknade visste jag att jag inte kunde gifta mig med en dinosaurie på riktigt och förstod då att det var Robin som jag skulle gifta mig med när jag blev stor.
Jag frågade Robin dagen efter vem han drömt om och han svarade att han hade drömt om Lina och lite om mig.
Då blev jag lite kinkig över att han drömde mer om Lina och ljög och sade att jag hade drömt om Alexander.


Det jag i vaket tillstånd drömde om som barn var nog liknande saker som de flesta flickor.
Jag drömde om en prins med långt svart hår som red på en vit häst, om att bli skådespelerska och arkeolog och när jag blev stor och mamma så skulle jag minsann inte vara en sån där tråkig vuxen som städar och jobbar jämnt. Nej jag skulle minsann leka med barbiedockor för varför skulle jag sluta med det när det är så kul?
Jag skulle ha ett jättestort barbiehus och leka med barbiedockor tillsammans med mina barn varje dag.

Jag drömde säkert om många fler saker men jag minns inte riktigt. Det var ju ett tag sen jag var liten flicka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0