# 4: Vad är kärlek?

Kärlek kan finnas i olika definitioner.
Det finns den kärlek man känner för sin familj, sina vänner och sina husdjur och det finns den där stora kärleken som man känner för en enskild individ.

Jag har många i mitt liv som jag älskar och som jag alltid kommer älska. Det är så svårt att beskriva hur det känns men om jag skulle försöka förklara så skulle det väl vara såhär:
De människor jag älskar gör mig lycklig. Det räcker med att ha personen bredvid i soffan, i telefonen eller i tanken.
De människor jag älskar är de som får mig att skratta och må bra, det är de som jag tyr mig till när jag mår dåligt och det är de jag skulle kunna göra vad som helst för.
Min kärlek till dessa människor är ovillkorlig och jag kommer alltid bidra med det jag kan för att se till att de är lyckliga.
Dessa människor fyller mig med värme och ljus i det kalla mörkret och lyfter upp mig till nya nivåer.
Blotta tanken på att ha inte ha dem i mitt liv ger mig avgrundsångest, det går bara inte.
De är alla oerhört viktiga för mig och jag skulle aldrig finna mig i att förlora en enda av dem.
Jag är ganska säker på att alla dessa människor vet vilka de är, min familj och mina närmsta vänner.
Tack för att jag får ha er i mitt liv och får vara en del av ert!



Men så finns den där stora kärleken. Den som river alla murar och slår en ur balans.
Jag tror inte man väljer den stora kärleken. Det bara blir.
En sak är säker, den lämnar ingen oberörd.

Den slår ner som en blixt när du minst anar det, fyller dig med glädjerus, pirr i magen och lycka!

När det känns som att ett magnetiskt fält drar en till personen, när man bara vill vara så nära som möjligt och inte kan få nog.
När personen kan vara jätteful och verkligen ha en dålig dag och det enda du ser är det vackraste du någonsin sett.

Kärleken är han som alltid får en att skratta även om man är arg eller ledsen.
Kärleken är han som får en att känna sig lycklig av blott en glimt av hans åsyn.
Kärleken är han som får en att känna sig som den mest attraktiva och vackraste människan på jorden, bara genom att ta dig i sina armar.
Kärleken är han som känns som om han vore skapt för dig, som förstår dig utan och innan och vars hand lägger sig perfekt i din.
Kärleken är han som du kan berätta vad som helst för i förtroende.
Kärleken är han som kan berätta alla sina pinsamma, mörka och konstiga hemligheter men får dig att älska honom mer och mer för varje berättelse.
Kärleken är han som får dig att känna att du är oövervinnerlig.



Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".



En dag tänker jag bli kär igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0