Holländskt, nej - nederländskt babbel.

Holland är ett konstigt land.
Eller är det Nederländerna som är ett konstigt land?

För ett par dagar sedan sade jag till mammi att jag tänker åka till Amsterdam i vår.
Jag har lovat mig själv att besöka en huvudstad varje vår och att detta året skulle vara Amsterdams år.
Min käre mor började då skratta och sade till mig att Amsterdam inte är någon huvudstad, "det är Haag som är huvudstaden i Holland". Eller var det Nederländerna?
Nåväl, jag kände mig dum eftersom jag av någon anledning fått för mig att Amsterdam och Haag satt ihop, lite som Huskvarna och Jönköping, fast tightare.

Jag hade inte längre en lika bra ursäkt för att bege mig till Amsterdam och även om jag hade haft det så funderar jag på om jag verkligen skulle orka med en sådan tripp som jag planerat med tanke på min sjukdom.

I vilket fall som helst så pratade jag nyss i telefon med min mamma igen och sade då att en kär vän igår sagt att Belgien var en del av Nederländerna, precis som Holland var en del av Nederländerna, något som jag tyckte lät helt befängt eftersom Belgien (mig veterligen) är ett helt eget land.
Mammi höll med mig och sade att Belgien har en kung och att Holland, nej, Nederländerna har en drottning. Något jag redan räknat ut eftersom jag vill åka ner för att fira vad de kallar Queensday.

Eftersom mammi inte kunde komma på namnet på drottningen så googlade hon Nederländerna och upptäckte då att Amsterdam faktiskt är huvudstaden där. Haag är bara regeringens säte.
Därav mitt eget missförstånd över att de två städerna skulle sitta ihop på något sätt.

Det är bara en liten del av vad som är konstigt med Nederländerna, för det är ju väldigt ovanligt att man har en huvudstad där inget annat än droger, turism och lösaktiga skyltfönster regerar.
När jag tänker efter så har jag sällan stött på något holländskt som jag inte tyckt var galet.

En annan sak med Holland är språket. Det är som ett fyllespråk man hittar på när man försöker prata svenska, engelska och tyska samtidigt.
Det påminner mig om en youtubevideo jag lade upp i bloggen i somras.
En låt jag brukar sjunga varje gång jag umgås med Lille John, fast på holländska.


Den videon kanske snarare är ett bevis på min dåliga humor än att Holland är konstigt.
Jag tycker språket bara låter roligt och fnittrar lite åt det.

Konstigt ja. En annan sak som är konstigt är att man kallar landet Holland när det heter Nederländerna. Det vore ju egentligen som att kalla Danmark för Jylland. Eller?

Kommentarer
Postat av: sulan

Men det vore som att kalla storbrittanien för england, om man nu inte menar just england.

2011-03-23 @ 07:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0