Fri, fri, fri!

Defenitionen av frihet är mångfaldig.
För vissa är det att vara ensam ute i skogen, andra förnimmer känslan när de är ute på krogen med ett par öl i hand och med vänner tätt intill.
Det finns de som tror att friheten ligger i en revolution eftersom man inte är helt fri så länge det finns lagar och regler som bestämmer hur vi ska leva, medan andra finner att just dessa lagar och regler bidrar till frihet.

Att få vara fri är nog det alla strävar efter och som alla människor kämpar extra för att få bli och kanske var det just detta som gamle mustachadolf hade i åtanke när han satte orden Arbeit Macht Frei över portarna till det som i själva verket var raka motsatsen till frihet.
Den jäveln.


Men nja... Friheten är känslan av att kunna göra vad man vill, när man vill, hur man vill och med vem man vill.
För alla människor är alla dessa viljor olika och därför är det nog svårt att sätta en enda rätt definition på det.

Idag är min definition av frihet den känslan jag får när jag får ta mig ur mina arbetskläder och då framförallt komma ur mina svettiga tunga arbetsskor, komma hem till min ljusa lya, slita av mig alla kläder för att hoppa i min gråa onepiece och sedan ligga i soffan och njuta av lugnet före helgen.
Just nu är det min definition. Imorgon kommer den där känslan förmodligen ha och göra med ett par öl i hand.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0